World Prematurity Day 17 November 2014

World Prematurity Day 17 November 2014



World Prematurity Day 17 November 2014. Ini adalah tahun pertama Ruby meraikan World Prematurity Day. 17 November 2014, Isnin semuanya berwarna ungu. Lampu neon ungu ini sangat cantik. Malah ia menggembirakan ibu dan anak yang sedang menjalani kehidupan lain dari yang lain. Usia Adam sudah 11 bulan. Nanti dah besar, kita jalan-jalan tengok lampu ungu di bangunan-bangunan diseluruh dunia. Okay?.

World Prematurity Day 17 November 2014


Hari Pramatang Sedunia dianjurkan pada 17 November setiap tahun untuk meningkatkan kesedaran tentang kelahiran prematur dan kebimbangan bayi pramatang dan keluarganya di seluruh dunia. Kira-kira 15 juta bayi dilahirkan lebih awal setiap tahun, menyumbang kira-kira 1 daripada 10 daripada semua bayi yang dilahirkan di seluruh dunia. Tindakan untuk mengatasi kelahiran prematur sedang giat diadakan memandangkan anggaran peringkat negara menunjukkan bahawa secara global 15 juta bayi dilahirkan terlalu awal dan kadarnya meningkat di kebanyakan negara dengan data trend yang boleh dipercayai.

Kelahiran preterm sangat penting untuk kemajuan dalam Millennium Development Goal 4 (MDG) untuk kelangsungan hidup anak pada tahun 2015 dan seterusnya, dan memberi nilai tambah kepada pelaburan kesihatan ibu (MDG 5) yang juga berkaitan dengan penyakit tidak berjangkit. Bagi bayi pramatang yang selamat, beban tambahan kecacatan yang berkaitan dengan pramatang boleh mempengaruhi keluarga dan sistem kesihatan.

Hari kesedaran antarabangsa pertama untuk kelahiran pramatang pada 17 November dibuat oleh organisasi induk Eropah pada tahun 2008. Ia telah disambut sebagai World Prematurity Day sejak 2011. Sejak itu berkembang menjadi peringatan tahunan di seluruh dunia.

Kumpulan ibu bapa, keluarga, profesional kesihatan, ahli politik, hospital, organisasi dan pihak berkepentingan lain yang terlibat dalam kelahiran pramatang memperhatikan hari ini dengan kempen media, acara tempatan dan aktiviti lain yang dilakukan di peringkat tempatan, serantau, nasional atau antarabangsa untuk meningkatkan kesedaran di kalangan masyarakat. Pada tahun 2013, WPD diraikan di lebih 60 negara.

Sumber  :
https://en.wikipedia.org/wiki/World_Prematurity_Day
http://www.who.int/pmnch/media/events/2013/wpd/en
https://www.facebook.com/WorldPrematurityDay

Catat Ulasan

0 Ulasan